۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم افزایش نسبی دما طی امروز و فردا در بیشتر نقاط کشور (۱۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

نقش طلاب و دانشجویان در تحقق تمدن نوین اسلامی

  • کد خبر: ۹۲۹۷۴
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
نقش طلاب و دانشجویان در تحقق تمدن نوین اسلامی
محمدصادق کوشکی - استاد دانشگاه تهران

تمدن اسلامی در تعریفی مبنایی، تلاش جامعه برای رسیدن به خواسته‌ها از طریق داشته‌ها و برپایه دین است. تمدن اسلامی مؤلفه‌هایی دارد که در صدر آن استخراج مبانی تمدن سازی از متون دینی به شکلی است که جامعه پذیرای آن باشد.

نیاز‌ها و داشته‌ها در این ساختار در بخش دوم و سوم قرار می‌گیرند و حل مسئله در چارچوب اینکه چگونه می‌توانیم براساس علم و دین به خواسته هایمان برسیم، مؤلفه چهارم است. شایسته سالاری به معنای هدایت جامعه به وسیله شایسته‌ترین فرد، تلاش و سخت کوشی، همچنین نظارت و ارزیابی عمومی به عنوان مؤلفه‌هایی مهم بخش‌های دیگر این پازل را تشکیل می‌دهند.

من معتقدم که در همه این مؤلفه‌ها علم نقشی پررنگ دارد و در هیچ کجای آن نشانی از تقلید نمی‌بینم. ما شاهد بودیم که در انقلاب اسلامی، مفاهیمی مانند خودکفایی، مبتنی بر اندیشه تمدن ساز است و چنین تعابیری جز در پهنه تمدن سازی جواب نمی‌دهد.

نخستین بار حضرت امام (ره) در زمان قطعنامه ۵۹۸ به صراحت فرمودند: «من از جوانان می‌خواهم که خود را برای مبارزه علمی و عملی به منظور تحقق اهداف انقلاب آماده کنند.» بی‌شک در این نوع مبارزه روح جست وجو و کشف واقعیت‌ها از طریق تولید علم محقق می‌شود و این همان نهضت نرم افزاری است که نشان می‌دهد مراحل تمدن‌سازی جز با تولید فکر و اندیشه جلو نمی‌رود.

امام (ره) در دهه ۶۰‌ می‌فرمایند: «امید من به شما دبستانی‌هاست.» درحالی که ایشان این را هم گفته بودند که «اساس استقلال کشور در دانشگاه است.» به این معنی که از نظر امام (ره) دانشگاه مستقل را این نسل ایجاد خواهد کرد، زیرا بنیان گذار انقلاب اسلامی در آن زمان به صراحت گفته بود که «دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ممکن است استادانی داشته باشند که ذهن طلبه و دانشجو را از اهداف و مسیر انقلاب ناامید کنند.»

این نکته‌ای جدی است. تعبیر امام (ره) درباره دانش آموزان، در دوره رهبری رهبر معظم انقلاب، با تأکید ایشان درباره دانشجویان و مؤسسات آموزشی ادامه یافت.

یعنی امام (ره) در آینه حکمت می‌دید که آن دبستانی‌های دهه ۶۰ در آینده با تولید علم و فکر و اندیشه، جامعه را به سوی تمدن سازی سوق می‌دهند. حالا جامعه این بار را بر دوش طلاب و دانشجویان گذاشته است و توقعی که از آنان می‌رود، از استادان نیست.

همین طور که شاهد بودیم، حتی در فضای همه گیری کرونا، رهبر معظم انقلاب دیدار با نخبگان را تعطیل نکردند.

پس بدون شک امروز نخبگان به عنوان بخشی از جامعه که به سمت نوآوری، خلاقیت و تولید علم گرایش دارند، اگر در چارچوب نگاه رهبر معظم انقلاب که همان اندیشه امام (ره) است، پیش بروند، دقیقا مسیری را طی می‌کنند که به تمدن سازی منجر می‌شود.
برگرفته از سخنرانی دکتر کوشکی در نشست تخصصی مبنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->